fredag igen aka. v 38:D

Publicerat: 2009-01-16 Kl: 10:50:01 | I kategori: Magen med Milo


Magen v. 38








Idag är det fredag och ny gravidvecka. YEY! idag går jag in i vecka 38.

Känns så himla bra att bebis är helt fullgången nu så BEBIS : Du är mer än välkommen ut nu.

Var hos doktorn idag. Hon var ganska dryg och lyssnade inte så bra på vad jag hade att säga.
Den ja brukar ha är bättre.
Hon skrev ut citodon för smärtan, (foglossningen) som jag absolut inte kommer proppa i mig för hon sa till och med att det kan påverka bebisen så h*n blir trött och att ja måste informera förlossnignen sen att Jag har tagit de :S. 
Då har jag hellre ont.

Min plan idag är: Dammsuga och diska den förbaskade disken som återigen uppstår.
Är så himla trött på denna disk! JAG VILL HA EN DISKMASKIN! Någon som är snäll och vill ge mig en :)?


Beräknat förlossningsdatum: 2009-02-06

Barnet blev till omkring: 2008-05-16

Du är i vecka: 38

Du är i månad: 9

Antal graviditetsveckor och dagar: 37 veckor 0 dagar

Antal dagar kvar till förlossningen: 21

Vecka 38


Barnet:

Vikten är oftast mer än 3 kilo. Barnet räknas som fullgånget och många föderi den här veckan. Det är barnet själv som bestämmer när det är dags att födas. Forskning visar att graviditetslängden finns programmerad i arvsanlaget. Det är nedärvt från dig och din partner och har bestämts efter vad som är en normal graviditetslängd i just ert fall. Har du inte packat din bb-väska är det hög tid att du gör det. Låt den stå redo så att du inte behöver tänka på om du fått med dig allt när värkarna väl startar. Det är mycket barn i magen och moderkakan är mellan 20-25 cm i diameter. Den väger ungefär ett halvt kilo och det är av stor betydelse att den fungerar fullt ut.

Mamman:

Hos rökande mödrar ses ofta kalkinlagringar i moderkakan. Följden blir att den inte fungerar lika bra. Nu när barnet behöver extra mycket näring kan det hämma tillväxten och kanske leder det också till att barnet inte orkar med ett förlossningsarbete lika bra som den annars skulle ha gjort. Du kan känna hur barnet trycker och pressar nedåt mot underlivet. Många barn sjunker ännu djupare ner. Ditt bäcken är något vidgat och barnets skallben har förmågan att omforma sig för att passa in i förlossningskanalen. Det kan vara svårt att hitta bekväma ställningar att sitta och ligga i. Magen är hela tiden i vägen. Du väntar på det första riktiga tecknet på att förlossningen startar. Hur känns en värk, kan vattnet gå utan att jag märker det, vad gör jag om det startar med en blödning? Det är många frågor som din barnmorska alltid kan ge dig lugnande svar på.


Kommentarer
Postat av: Frida

Jag vet inte vad det "speciella" är med dom. Men däremot så vet jag (hör och häpna, men svimma inte ;o) att det är örter som legat och dragit i ren sprit. Sen har dom typ krossat dom och saften dom fått ut av dropparna är det som är i flaskan.



Jag hade ett par bekanta som höjde på ögonbrynen, för dom ansåg att jag tog en tesked ren sprit. Men grejen är ju att man ska ha det i varmt vatten och dricka det som te. Då den lilla alkoholen som fanns avdunstar ännu mer av det varma vattnet. Skit skit och åter skit smakar det, så jag gjorde allt i ett shot-glas :D



Men som sagt så vet jag ju inte om det var just dropparna som gjorde att hon kom tidigare, kombinationen av ananas, pepparkakor, spring i trappor, gardinbyte och sex eller om hon helt enkelt var redo.



En sak är säker. I slutet på min nästa graviditet kommer jag också använda dom där dropparna! :o)

2009-01-16 @ 11:58:50
URL: http://fridelixen.blogg.se/
Postat av: Frida

Ja jag bor på 4e våningen utan hiss :o)

2009-01-16 @ 13:59:05
URL: http://fridelixen.blogg.se/
Postat av: Frida

Dom första 2 veckorna bar(!!) vi upp vagnen i lägenheten just för att vi hade ett gäng rackarungar i trappen som hade pippi på att riva trapphuset! Men nu mera tar jag bara med mig liggdelen upp. Det är liksom bärhanddtag på den så den fungerar lite som en mjuklift. Helt underbar vagn förövrigt! :o) och om Meja får lite knip eller helt enkelt inte får ro till att somna brukar antingen jag eller pappan springa ner och hämta hjulen och dom väger typ ingenting!



Så det har fungerat både bra och dåligt. Men mest bra :o)

2009-01-16 @ 14:07:06
URL: http://fridelixen.blogg.se/
Postat av: naddie

oj, trodde man fick samma saker :D dock stod det på pipmuggsgrejen att den ska användas FRÅN 3 eller 4 månader :P



den läkaren verkar ju lite knäpp... det är väl ingen som är så egoistisk och vill stoppa i sig en massa tabletter som kan påverka bebis.. mammainstinkten säger "ha ont" istället!



du får försöka med värmekuddar? (ris i kudde) det använder jag mig av! bunkrar upp med massa mjuka kuddar och värmekuddar.

2009-01-16 @ 17:32:28
URL: http://naddiegoespublic.blogg.se/
Postat av: naddie

känner du också dig som en ballong? :D haha



Jo min mage har sjunkit sjukt mycket på 1 vecka :S helt galet egentligen!



har faktiskt inte heller ätit alvedon eller något liknande.. man blir lite mammig redan nu :D

2009-01-16 @ 21:26:46
URL: http://naddiegoespublic.blogg.se/
Postat av: naddie

japp :D fick en avi hem redan i måndags men har inte orkat hämta paketet förrens idag!



får säkert din avi på måndag ska du se ;)

2009-01-16 @ 22:19:23
URL: http://naddiegoespublic.blogg.se/
Postat av: naddie

tror jag beställde mitt innan jag skrev ut det i bloggen :P kollade ordern iallafall: den 8:e beställdes mitt :)



man får ett mejl när leveransen är på posten med :)

2009-01-16 @ 23:04:37
URL: http://naddiegoespublic.blogg.se/
Postat av: naddie

jag har börjat pilla på en... men vet inte alls vad jag vill :S på tisdag ska bm prata om det på föräldrautbildningen så på tisdagkväll tänkte jag att jag ska ha tänk, lyssnat och spika min plan ;)



har du skrivit din?

2009-01-16 @ 23:07:01
URL: http://naddiegoespublic.blogg.se/
Postat av: Filippa

Ooh, vilken mage! :D

2009-01-19 @ 12:44:29
URL: http://rings.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0