vecka 35

Publicerat: 2008-12-26 Kl: 13:30:18 | I kategori: Magen med Milo


Idag går Jag in i vecka 35 :) tjohoo... nu börjar det arta sig lite:P

Igår kväll va vi hos Andreas moster och åt middag och goda hembakade julkarameller:P smakade väldigt gott och det var väldigt trevligt:)
Vi fick pengar och en varsin trisslott av Andreas mormor men dessvärre vann vi inte 1 kr:(

Här kommer lite vecka 35 fakta:


Beräknat förlossningsdatum: 2009-02-06

Barnet blev till omkring: 2008-05-16

Du är i vecka: 35

Du är i månad: 8

Antal graviditetsveckor och dagar: 34 veckor 0 dagar

Antal dagar kvar till förlossningen: 42


Barnet:

Medelvikten är 2.5 kg och längden 46 cm. Längden på lårbenet är 66 mm. Huden är täckt av ett tjockt lager fosterfett, vernix, som skyddar huden i fostervattnet. Navelsträngen är nästan en halv meter lång. Den är snurrad som en telefonsladd, elastisk och stark. Den allra sista delen av graviditeten närmar sig. Hos förstföderskan har barnet oftast lagt sig med huvudet fixerat ner i bäckenet. Det kan vara en av anledningarna till att det inte rör sig på samma sätt som tidigare. Det har inte längre samma svängrum. Barnet ökar i vikt med mellan 25 och 30 gram per dag och det börjar bli rejält trångt. Det räcker med att du känner liv varje dag. Många tycker att barnet har mer bestämda perioder, vanligen kvällstid, när det är som livligast.

Mamman:

Du kan känna dig trött och ha ont i både rygg och bäcken. Magen börjar bli stor och tung. Det är inte så konstigt om du känner dig obekväm. Kanske oroar du dig för att du gått upp mycket i vikt. Det är inte så konstigt och det mesta är vätska som försvinner av sig själv efter att du fött. Sluta inte äta eller försök hålla igen. Du och ditt barn behöver mycket näring så här i slutet av graviditeten. Antagligen tänker du mycket på förlossningen. Hur skall det bli? Kommer jag att klara förlossningssmärtan? Frågor och tankar avlöser varandra. Skriv gärna ner dem, prata både med din partner och med barnmorskan. De allra flesta kvinnor brukar komma till en punkt när man känner sig redo. När man, om än spänd men också förväntansfull och beslutsam, inget annat vill än att få komma i gång med sin förlossning. Förbered er så gott ni kan och ta reda på så mycket som möjligt. Kunskap lugnar och ger större trygghet. En trygg mamma föder lättare och genom att vara avspänd och fokuserad kan smärtupplevelsen lindras av sig själv.


Kommentarer
Postat av: Madeleine

Ja jag tror det också.. och jag är lite osäker på om mitt vatten har gått idag hahah säkert inte men det vart väldigt blött i trosan... det har ju hänt att man kissar lite ibland i trosorna men jag tyckte inte att det luktade kiss.. men har hört att vattnet ska lukta lite som sperma vilket jag inte heller tyckte att det gjorde.. så det är nog ingen fara.. dessutom så har det inte blivit något mer så i så fall var det nog bara någon droppe :P

Nej vi kan inte heller mysa någonting, däremot ville vi inte för min sambo är lite orolig att göra illa mig och sen har jag inte varit så sugen när jag haft sammandragningar.. men sen en gång så prova vi och jag trodde jag skulle dö haha så det ville jag inte göra om igen..



Jag kommer säkert också gå över tiden haha barnmorskan säger att jag måste räkna med det för annars blir jag bara besviken.. men som det känns nu så tror jag det blir tidigare.. Jag tror att på något sätt känner kroppen att man måste sätta igång tidigare när man mår så dåligt under graviditeten.. annars finns det ju alltid lite småknep att testa om man vill ha ut honom.. jag kommer nog prova i alla fall, runt vecka 37 kanske..



Hahahaha sjuk dröm! jag hade också någon liknande om att det var dags men istället för att vattnet gick så började min mutta att dunka massa typ som att bebisen tryckte på utåt så muttan gick ända ner till knäna hahaha.. och att jag hittade min fästman full och inte brydde sig.. skumt :P



Ahaa en sån vill karln ha.. får se om vi kanske byter vagn längre fram i alla fall när barnet är runt 2..

Jaa jag har msn men jag är aldrig inne på den.. jag[email protected].. adda mig i fall att jag skulle va inne någon gång :P

2008-12-26 @ 18:53:52
URL: http://mtjerneng.blogg.se/
Postat av: Karoline

Jag tycker ju att han är mest lik sin far :) Och många säger samma sak så vi får se sedan.

Postat av: Karoline

Jasså ja det stämmer säkert :)

Har du fått reda på om du är för sent beräknad ännu?

Postat av: Madeleine

Jaa, tyckte inte det lukta kiss men det var nog det. Men Sambon var orolig igår så han sa till mig att ringa förlossningen. Och de hade ingenting att göra där så de tyckte att jag skulle komma in för att det skulle gå fort. Tappen var inte alls påverkad och bebis mådde jättebra. Men mitt urinprov var helt rent för jag hade kissat typ en halvtimme innan så jag ska lämna in ett nu på morgonen och se om det är urinvägsinfektion..



Åh va roligt.. vi ska också shoppa lite i dag.. så länge sen jag gjorde det. Fick massa pengar i julklapp som jag ska använda till körkort men en tusenlapp är jag väl värd att shoppa för :P

Ser fram emot att se vad du köpt :)



Ja, när min kompis var inne på förlossningen för sammandragningar så masserade hon magen och då sa barnmorskan att hon skulle sluta GENAST för det satte tydligen igång värkarna på riktigt :P så det är ett bra tips. Sen är ju sex så klart men det är inte så skönt när det gör ont så det känns onödigt.. tydligen ska det vara sperman som sätter igång men även en orgasm kan få i gång sammandragningar...



Va jobbigt att du fick värkar, hur känner du när du får så.. vill du bara att de ska gå över? eller vill du att det ska sätta igång så du får ut hnom? :) eller blir du mest rädd?



Jaha, min mamma fick min äldsta syrra en vecka för tidigt, min mellan syrra kom 3 veckor för tidigt och jag kom fem veckor för tidigt.. så hoppas inte jag går över tiden :)



Ja,det är nog jobbigt utan.. vi har pratat om att det kan ta upp till 3 månader efter också innan man har repat sig.. oftast har man ju avslag i 2-3 månader efter. Men det är väl sånt man får acceptera.



igår började mitt ena bröst läcka lite mjölk haha skitskumt kändes det :P overkligt!

2008-12-27 @ 08:47:49
URL: http://mtjerneng.blogg.se/
Postat av: Karoline

Jasså okej. Men jag tror också på januari :) Känns som att du också har haft det kämpigt som jag med värkar och sådära och våran kom ju 9 dagar innan bf. Och vattnet gick 11 dagar innan bf.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0