Lchf

Publicerat: 2011-04-16 Kl: 09:18:40 | I kategori: Lchf


Jag tänkte skriva ihop en inlägg om LCHF och hur man kan leva efter den livsstilen!

Det viktigaste som jag tycker är med Lchf är att man inte jämnför den med att banta för det gör man inte.
Att banta är en form att plåga sig  själv tycker jag och jag som har haft ätstörningar i tonåren klarar inte av att banta för då hamnar jag i ätstörningsträsket direkt!
Jag trodde aldrig att jag skulle våga lita på att lita på en livsstil.. Men jag är övertygad! Och jag vägrar lyssna på anti-LCHF:ARE om att manlagrar fett bakom ögongloberna och gud vet vad.
Man mår så himla bra av detta. Du slipper gasig mage och får gå mätt samtidigt att du får gå ner i vikt! Det är väl ändå så det ska vara? Inte gå hungrig och dreggla efter allt du ser och träna som en tok för att du råkat smälla i dig 5 kalorier för mkt?

Självklart ska man träna om man tycker om det och mår bra aav det! Önskar att jag själv var lite mindre lat och orkade mig till gymmet dagligen men just nu är jag nöjd med mina prommenader :P

Nåväl. Nu tänkte jag skriva ihop lite info om vad man kan äta och vad man bör undvika :)

Om du är som jag då, att du vill gå ner i vikt bör man rivstarta. Planera in ett datum att "denna dag ska jag sluta med kolhydraterna) och inte trappa ner för det vet vi alla att man i 9 av 10 fall misslyckas med.

Kolhydrater som många vet är: ris,pasta, potatis, socker, osv.
Många tror att qinua är supernyttigt att äta men det är bara lite långsammare kolhydrater än ris så skippa allt sånt!
Grönsaker som växer under jord som tex morötter bör man undvika men går att unna sig ibland men kokta morötter är värst då kolhydratsmängden ökar när de får kokas upp!

Hur vet jag vad som är kolhydrater??
- Kolla igenom innehållsförteckningen på allt du köper så det inte överstiger kolhydratsmängend 5 gram per 100 gram.
-Välj det alternativet som innehåller mest fett. INGA LIGHTPRODUKTER. Du ska bli mätt!
- OBSOBSOBS! Frukt innehåller massa fruktsocker så BIG NEJ!

Mängden fett??
Många tror att när man äter efter lchf så ska man frossa i sig fett! Inte riktigt så kanske. Visst ska man äta fett men inte till en överdrift. Ät det du älskar. Typ en biff med en mumsig sås till och en härlig sallad.
Tillsätter du fett i din mat kommer du automatiskt bli mättare på mindre portioner.

-Ät på små tallrikar så känns det som att du äter mer, för som många säkert har hört så äter man med ögonen

Biverkningar??
Biverkningar jag fick när jag började med LCHF var hjärtklappningar och var grymt lättirriterad de första dagarna då jag dagligen de sista 2 åren frossat i mig sötsaker.
Min kropp blev avgiftad!

Nu mår jag så himla bra!
Jag är inte ett dugg sugen på pasta och allt dedär. Allt som är såsigt äter jag som en soppa istället. "Köttgryta blir köttsoppa för mig istället :) " Och sallad är ju så sjukt mkt godare än en torr potatis! Skiten smakar ju inte ens något. Det är bara en fixidé dedär tycker jag. (Att man ska ha ris och pasta till allt man stoppar i sig).

Du kan ju googla på nästan allt gällande LCHF men jag ville skriva från mina erfarenheter.

Mina erfarenheter är att jag började med LCHF i Januari och att jag idag är 26 kg lättare! 26 kg lättare! Med en annan "diet" så hade jag absolut varit ätstörd nu!! Så bra känner jag mig själv eller så hade jag inte varit 26 kg smalare utan varit på samma vikt som i Januari :P

Varför??
Och varför går man ner i vikt för att äta enligt LCHF?? Jo, eftersom fett och kolhydrater i kombination bildar fett!!!!!!!!!!!!!
Så skulle du bara äta kolhydrater skulle du också lyckas men du skulle antagligen prutta mycket mer och få störda näringsbrister och få blodsockerfall hela tiden! Därför väljer man det andra alternativet..Eller hur :)?

Frukostförslag: ´
Turkisk yogurth med hallon, ägg i alla dess former, kaffe med grädde, gårdagens middag.

Lunch:
Halloumiost och stekta grönsaker med ngn god färskost i grönsaksröran.
Omelett i ugn och grönsaker+ ost är supergott.

Middag:
Det du tycker är gott ( men för guds skull inga kolhydrater).

Dämpa godissuget:
En näve jordnötter IBLAND, panacotta (utan socker) med hallon och kanel, ngn bit MÖRK choklad, en celsius.

Har ni några frågor gällande LCHF och vill gå med i min sekt så fråga på! Jag börjar känna mig som en expert, haha ;)
Eller kanske har ni några fördomar mot detta? Alltid lika kul att höra på.



ps. Bilden ovan... Ser ni kaffet?? Det som ser ut som bubblor är fett från vispgrädden!! Yummi ;)

Kommentarer
Postat av: carina

Grattis att allt har gått så bra för dig!

Celsius, vart har du lyckats hitta de?

2011-09-08 @ 21:08:56
Postat av: Sanna - Mamma till Embla

försökte mig på att förstå detta inlägg.. Föstår inget typ :) Sen har jag ett litet problem,jag gillar inte grönsaker :(

2012-01-18 @ 22:18:43
URL: http://mammatillembla,blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0